Wat betekent ...wat betekent ...

Het jargon van de modeltreinen

Wissels
Schalen
Spoorbreedte
Schaal HO
Railhoogte HO
Schaal N
Tijdperken
Kadee Koppeling
Modelgewicht van wagons en rijtuigen
Asindeling
Samenstellingscodes



  • Wissels - terug naar boven

    wissel1

    Het wissel-nummer is de verhouding van de lengte tov van de spreiding tussen de punt van de hartstuk (frog op de foto) tot de hiel van de hartstuk

    Wissel nummer

    Boogstraal

    2

    26,5°

    4

    14,0°

    6

    9,5°

    8

    7,0°

    10

    5,7°

    12

    4,7°

    20

    2,8°



    In het grootbedrijf mag een nr 20 wissel met maximum 64 km/u bereden worden.

  • Schaal - terug naar boven

    Schaal

    Verhouding

    Spoorbreedte

    Opmerking

    G

    1:24

    L

    1:32

    0

    1:48

    32,00mm

    S

    1:64

    22,20mm

    HO

    1:87

    16,50mm

    Half 0

    HOe

    1:87

    9,00mm

    HOm

    1:87

    12,00mm

    TT

    1:120

    12,00mm

    TableTop

    N

    1:160

    9,00mm

    Z

    1:220

    Enkel Marklin

  • Spoorbreedte - terug naar boven

    Bij spoor- en tramwegen de afstand tussen de naar binnen gekeerde zijvlakken van de twee railkoppen

    Naam

    Spoorbreedte

    Gebruik

    normaalspoor

    1,435m

    breedspoor

    1,676m

    oa Spanje

    breedspoor

    1,524m

    Ex Sovjet Unie

    metrisch spoor

    1,000m

    tram en buurtspoorwegen

    smalspoor

    tussen 0,915m en 0,5m

  • Schaal H0 - terug naar boven

    De schaal H0 (spreek uit half nul) is een internationale aanduiding van de maatverhouding 1:87. Deze schaal 1:87 en de aanduiding half-nul zijn ontstaan uit de verkleining van de schaal 0 (nul). Zo werd H0 dus de helft van 0
    De schaal H0 is momenteel de meest bekende en gebruikte schaal. Dat heeft te maken met de hanteerbaarheid van de modellen, plus de mogelijkheid om de totale detaillering zeer ver door te voeren
    Ook kunnen alle technische problemen met deze schaal gemakkelijk worden opgelost, zoals aandrijving, verlichting, korte koppelingen. H0 heeft ook het voordeel dat stof er niet zo'n grote invloed op heeft als bij de kleinere schalen wel het geval is.

  • Railhoogte schaal HO - terug naar boven

    Code

    Hoogte

    40

    1,25mm

    55

    1,45mm

    70

    1,85mm

    83

    2,10mm

    100

    2.60mm

  • Schaal N - terug naar boven

    De schaal N staat internationaal voor de verhouding 1:160. Dit is de aangewezen schaalverhouding voor alle mensen die niet genoeg ruimte hebben om een baan in HO op te zetten.
    N is al lang niet meer het kleine broertje van HO maar is een volwaardig, zelfstandige modelschaal geworden. Ook in deze schaal staat de technische perfectie bovenaan. Percieze detaillering en nauwkeurige opschriften zijn daarbij vanzelfsprekend.

  • Tijdperken - terug naar boven

    Rollend materieel en gebouwen worden ondergebracht in categoriėn. Dit laat toe om de modelbouwer een baan te bouwen waarbij alles historisch gezien overeenstemd. Deze categoriėn worden door de meeste fabrikanten gerespecteerd.

    Tijdperk

    Symbool

    Jaartallen

    I

    tijdperk_1.

    1835 - 1920

    II

    tijdperk_2.

    1920 - 1945

    III

    tijdperk_3.

    1945 - 1970

    IIIa

    tijdperk_3a.

    1945 - 1955

    IIIb

    tijdperk_3b.

    1955 - 1970

    IV

    tijdperk_4.

    1970 - 1985

    V

    tijdperk_5.

    1985 - heden

  • KADEE koppeling - terug naar boven

    De Kadeekoppeling is een miniatuurmodel van de echte Amerikaanse automatische klauwkoppeling, die als sinds de Eerste Wereldoorlog algemeen in gebruik is in de States. In miniatuur worden deze koppelingen geopend met magneten die totaal onzichtbaar onder de rails kunnen aangebracht worden

    magneet


  • Rangeerwerk wordt simpel met de Kadee-koppeling.

    kadee

    1. Rij totdat de koppeling boven de magneet staat
    2. Duw de wagens zodat de klauwen zich losmaken door het magnetisch veld
    3. Duw de wagens op de gewenste positie
    4. Op de gewenste posities trek de klauwen terug los, ze blijven dan niet haken
  • Modelgewicht van wagons en rijtuigen - terug naar boven

    Om een modeltrein een realistische lengte te geven, twintig of meer wagens, kan dit tot problemen leiden. Vooral wanneer deze treinen door bochten en over wissels moeten.

    Door het lage gewicht van de wagens zal, door gebrek aan adhesie, de mogelijkheid bestaan dat deze kantelen. Om dit te vermijden dienen de wagens en/of rijtuigen verzwaard te worden.
    NMRA heeft hiervoor een standaardnorm (RP20.1) uitgevaardigd. De NMRA norm gaat uit van een basisgewicht, dat met extra gewicht per cm lengte van de wagenbak (lengte zonder koppeling of buffers meegerekend) vermeerderd wordt. Voor korte of zeer lange wagens moet dit gecorrigeerd worden.

    Schaal

    HO

    N

    Basisgewicht (g)

    30

    10

    Extra gewicht (g/cm)

    5

    2

    Min. lengte in cm

    10

    5

    Max. lengte in cm

    18

    10


  • Correctie kleiner dan min. lengte : * 0.9
    Correctie groter dan max. lengte : * 1.2
    Deze correctie geldt voor alle schalen

    Praktisch : Het plaatsen van gewicht dient zo laag mogelijk te gebeuren, en over alle wielen gelijk verdeeld.

    Download de tabel ivm modelgewicht van wagons en rijtuigen op de artikels page
    Bereken het modelgewicht met deze
  • Asindeling van Locs - terug naar boven

    De beschrijving van de asindeling kan gebeuren dmv een korte code. De codering gebeurt adhv het aantal assen per draaistel. (amerikanen scheiden draaistellen door streepjes).
    Amerikanen gebruiken een ander systeem voor stomers. Ze gebruiken cijfers ipv. letters en ze tellen de wielen ipv assen.
    In dit systeem kun je niet zien of een as aangedreven is of niet.

    De tabel hieronder zal dit verduidelijken. (Die o'kes achter de hoofdletter worden niet altijd gebruikt)

    Aandrijving

    Omschrijving

    Euro

    US

    Elek/Diesel

    2 draaistellen
    2 aangedreven assen/draaistel

    BoBo (BB)

    B-B

    Elek/Diesel

    2 draaistellen
    3 aangedreven assen/draaistel

    CoCo (CC)

    C-C

    Elek/Diesel

    2 draaistellen
    3 assen/draaistel
    waarvan de middelste as niet is aangedreven

    CoCo (CC)

    A1A-A1A

    Stoom

    1 loopas (niet aangedreven)
    3 aangedreven assen
    nogmaals 1 loopas

    1C1

    2-6-2

  • Codes ivm samenstelling van treinen en rijtuigen - terug naar boven

    Om de indeling of samenstelling van een rijtuigen te verduidelijken is er een algemene code samengesteld voor het spoorwegmaterieel. Hierbij een overzicht van de gebruikte codes.


    Code

    Omschrijving

    A

    1ste klasse rijtuig

    B

    2de klasse rijtuig

    C

    3de klasse rijtuig

    d

    Rijtuig met baggage compartiment

    x

    Rijtuig met een stuurstand

    m

    Rijtuig met een lengte 24,5 m

    Voorbeeld ABm rijtuig met 1ste en 2de klasse
    BDm rijtuig met 2de klasse car met bagage compartiment