Segmentmodelspoorbanen

VAN HOUT TOT PAPIER
geldt als hoofdthema van deze Amerikaanse modelspoorlijn. Deze baan situeert zich in het noordwesten van de Verenigde Staten.

Met de uitbeelding van een secundaire spoorlijn, die regionale steden verbindt, waarop een zijlijn aftakt ‘Class 1 railroad’ die meerdere houtverwerkende nijverheden bedient, een steenslagbedrijf en enkele andere ondernemingen, is een afwisselend en boeiend treinverkeer gewaarborgd op deze voor de streek belangrijke spoorweg. De bezoeker ondekt het rooien van de bomen in het bos, het transport van de boomstammen en een grote houtzagerij. In de nabijheid van het station is een grote papierfabriek waar houtpulp wordt aangevoerd vanuit van het bos.

Dit alles in een streek rijk aan bossen, prairies, rivieren en bergen. Deze lijn wordt ook gebruikt als een museumspoorlijn, die met oud materiaal toeristen en railfans weet te bekoren. Specifiek Amerikaanse woonhuizen, fabrieken en bedrijven bewijzen de menselijke aanwezigheid in dit natuurgebied en wijzen op een economische bedrijvigheid waarbij de spoorweg een voorname rol speelt.

Verder is er een stad waar de treinen gelijkberms doorrijden. Hier wordt heel veel belang gehecht aan details: in de huizen en op straat worden scènes uitgebeeld met Preiserfiguren zoals ze in de werkelijkheid voorkomen.

  • Voor deze baan is gekozen voor HO-Schaal met tweerail gelijkstroom.
  • De spoorbaan is vervaardigd met losse segmenten. Een segmentmodelspoorbaan onderscheidt zich wezenlijk van de modulebaan.
  • Prijs : Door de massaproductie voor een grotere markt is het materieel goedkoper.
  • Zware rails op de hoofdlijnen, minder zware op zijlijnen. Zo gebruiken we code 83, 70 en 55. Verdekte sporen zijn in code 100 uitgevoerd.
  • Voor de aanleg van de rails werd ook rekening gehouden met de gebruiken van het grootbedrijf. Op de hoofdlijnen met zwaardere profielen (code 83) rijden dan op de zijlijnen (code 70 en soms zelfs code 55). De sporen van het schaduwstation werden in code 100 aangelegd.
  • #8 en #6 -wissels vervolledigen het spoorwegsysteem. Alleen op sommige fabrieksaansluitingen worden #4-wissels geplaatst. Alle wissels worden aangedreven met een motor.
  • De koppelingen zijn van KADEE. Deze koppelingen zijn een getrouwe kopie van de in Amerika gebruikte koppelingen in het grootbedrijf
  • De locomotieven zijn steeds vijfpolig en altijd uitgerust met vliegwielen. Stroomafname en aandrijving geschiedt op alle wielen. In afwijking met de Europese fabrikanten, zijn de wielen niet uitgerust met antislipbanden.
  • Wel zijn alle wielflenzen van de RP 25 standaard (kleiner dan de Europese flenzen) .
  • De controle van de treinbewegingen worden gecoördineerd door een dispatcher die op een seintableau alle verplaatsingen kan volgen.
  • De treinbestuurders bedienen de locomotieven met een handconsole en staan telefonisch in verbinding met de dispatching. Dit is van minder belang in het eigen lokaal maar heeft zijn noodzaak wel bewezen op tentoonstellingen waar veel omgevingslawaai is.
  • De wissels van de hoofdlijnen worden door de dispatcher verzet. Op de zijlijn en de opstelsporen nabij het fabriek wordt de stand van de wissels door de treinbestuurders zelf geregeld. Dit geeft ons de mogelijkheid om rangeerbewegingen te doen zonder steeds de dispatcher te moeten lastigvallen. Wanneer een trein over of op de hoofdlijn moet, is de toestemming van de dispatcher nodig om ongevallen te voorkomen.
  • Initieel was deze baan uitgerust met een analoog bloksysteem. Achteraf mits kleine aanpassingen kon er ook digitaal gereden worden
  • Algemene informatie

    Bouwjaar1998
    Verkochtnov 2004
    SchaalHO-Schaal
    Spanning2-rail gelijkstroom
    #Modules16
    BesturingAnaloog
    Afmetingen12.30m * 5.00m
    Spoorlengteong 120m
    Wissels32

    Baanplan

    Foto's!

    Nog foto's!

    En nog méér foto's!